Arc De Soleil, Thibault Cauvin – na kytarovém festivalu Cavatina vzplály hvězdy nebývalé jasnosti
Nedaleko od Ostravy, jede Baník na Sparťany… Tak ještě jednou: nedaleko od Ostravy, hodinu autem po dálnici, leží v Bielsko-Białé nádherná koncertní hala Cavatina Hall. O víkendu 24. – 25. května 2025 se v ní uskutečnil druhý ročník Cavatina Guitar Festival za účasti švédských Arc De Soleil nebo francouzského virtuosa Thibaulta Cauvina.
Program nabízel ještě večerní fúzi symfonického orchestru a moderní hudby, ale skutečnému milovníku hudby jsou dva orgasmy za jeden večer postačí.
Thibault Cauvin je francouzský hráč na klasickou kytaru. Procestoval s ní a jedním kufříkem celý svět, a podle vlastních slov si nesmírně užívá nejen svobody cestování, ale také svobody adaptace a „rekompozice“ děl světových klasiků. Poslechněte, jak osobitě si zahrává s nejslavnějšími hity pro klasickou kytaru.
Asturias – Isaac Albéniz (ukázka ze sobotního koncertu v Cavatině):
Ještě kreativněji se vyřádil u skladby „Romance“, známé z filmu Jeux interdits. Jeho aranžmá, nazvané „Jeux Interdits II“, je krásnou moderní reinterpretací původní melodie, kterou proslavil kytarista Narciso Yepes. Tu přikládám pouze z YouTube, protože jsem byl natolik unešen, že jsem se rozhodl poddat moci přítomného okamžiku a pořád nenahrávat.
Thibault Cauvin je umělec a profesionál v nejlepším slova smyslu. Občas mu sice ujede nějaký nedohmat, občas je těžké se napojit na jeho osobní vnímání tempa, nicméně ve výsledku do našeho světa přínáší světlo vnitřního slunce, které nespaluje, ale hřeje.
Hned po Thibaultu Cauvinovi a přestávce nastoupil Daniel Kadawatha, jehož projekt má slunce přímo v názvu: Arc De Soleil. Podle virtuálního asistenta to není úplně správně francouzsky, mělo by být Arc Du Soleil, ale čert to vem, asi básnická licence nebo severní vítr.
Kapela se dvěma bubeníky, basovou a doprovodnou kytarou, a hlavně sólovou elektrikou Daniela Kadawathy, který se narodil na Srí Lance, ale vyrůstal v malém švédském městečku, rozvíjí hudební koncept, se kterým poprvé přišla texaská kapela Khruangbin.
Khruangbin jako jedni z prvních definovali instrumentální styl založený na repetitivní, modálně laděné kytarové melodii, která se nenápadně rozvíjí nad stabilním groovem a funkčně statickou harmonií. Khruangbin ukázali cestu, po které se později vydali technicky vyspělejší hudebníci jako třeba australští Glass Beams nebo právě švédský Arc De Soleil.
Definovat, co vlastně tyto kapely hrají, je složité, a možná i zbytečné. Jakákoli z následujících definicí se z jiného úhlu pohledu dotýká podstaty tohoto stylu hudby:
- Retro-chill funk
- Instrumentální groove-pop
- Cinematic surf-lounge
- Post-exotica
- Ambientní easy listening
- Vintage groove-pop
- Neo-lounge instrumental
- Stylizovaný library-funk
- Modální chillwave
- Kontemplativní groove fusion
Nejlepší ale bude poslechnout ukázku z koncertu na vlastní uši – Dunes of Djoser je jeden z mála songů, ve kterých Daniel Kadawatha i zpívá:
Několik odstavců si zaslouží i samotná koncertní hala Cavatina Hall, ke které se z Ostravy dostanete autem po dálnici cca za hodinu.
Budovu navrhlo interní architektonické studio developera Cavatina Holding – hlavním architektem projektu byl Piotr Jasinski. Hala vznikla jako součást polyfunkčního komplexu s kancelářemi, studiovými a kulturními prostory a byla financována výhradně soukromě společností Cavatina Holding.

Cavatina Hall je první velká koncertní síň v Polsku v ryze soukromém vlastnictví. Otevřena byla počátkem roku 2022 po zhruba tříleté výstavbě. Koncertní sál má kapacitu cca 1000 míst a doplňuje jej menší víceúčelový sál a profesionální nahrávací studio.
Už z těchto informací je patrné, že připravovaný nový koncertní sál Janáčkovy filharmonie Ostrava bude architektonickým počinem zcela jiného kalibru. Polská hala vznikla jako součást kancelářského komplexu a celá investice se vešla do miliardy korun. Naproti tomu ostravský projekt vyžaduje řádově vyšší rozpočet v miliardách korun, který je hrazený z veřejných peněz, což z něj činí jednu z nejnákladnějších kulturních staveb v historii ČR.
Cavatina Hall byla navržena interním týmem investora a z architektonického hlediska vyniká moderní organickou formou a technologiemi. Ostravský sál vzniká podle návrhu světové architektonické osobnosti – Steven Holl vtiskl stavbě originální futuristickou podobu, která si vysloužila pozornost světových médií už v návrhu – prestižní magazín Architizer jej zařadil mezi deset nejočekávanějších staveb světa.
Fakt, že je v dnešní době možné postavit podobnou budovu z privátních peněz je povzbuzující, ale má to i své stinné stránky, o kterých jsme se přesvědčili hned po příjezdu na parkoviště, které patrně zůstalo v majetku města. Zablácené boty vám ale zážitek z hudby nepokazí, a já pevně doufám, že jsem v Cavatina Hall nebyl naposled.

A když už v Bielsko-Białé jednou budete, nenechte si ujít vynikající kávu ve vzdušném industriálním prostoru pražírny GRUNT.
Foto a video: Marek Prorok